Categorieën
Rolcontainers Kunststof bakken Pallets Palletranden Magazijnwagens Magazijninrichting Metaal boxen Aanbiedingen Klantenservice BlogOver ons
Winkelwagen
  • U heeft geen artikelen in uw winkelwagen...
  • 0

    Magazijninrichting efficiënter maken: 5 tips

    Magazijninrichtingen gebruiksvriendelijker maken is nog niet zo simpel. We adviseren je daarom graag bij het maken van slimme keuzes die investeringen en de benodigde ruimte tot een minimum beperken. De magazijninrichting is voor veel organisaties een cruciaal aspect van de keten dat niet zomaar herzien kan worden. Lees hieronder welke onderwerpen van belang zijn in dit proces en welke vragen je jezelf kan stellen tijdens het ontwerpproces.

    1.  Optimaliseer het magazijn met het juiste team

    Magazijninrichtingen optimaliseren kan alleen met de juiste stakeholders aan één tafel. We adviseren daarom éérst intern de juiste mensen te betrekken. Door een team samen te stellen dat samen de juiste praktische kennis van zaken heeft én de slagkracht bezit om plannen uit te kunnen (en mogen) voeren voorkom je problemen. Inspraak is welkom in deze fase maar blijf realistisch: je kan nooit iedereen tevreden stellen.

    2.  Inventariseer behoeften - in alle lagen van de organisatie

    Het is slim voor- en nadelen van de huidige magazijninrichting te inventariseren bij zowel operations als het management. Nieuwe systematiek van het magazijn topdown implementeren - dus zonder uitvraag bij het uitvoerend personeel - kan leiden tot onrust en onvrede op de werkvloer. Dit kan voorkomen worden wanneer operations vertegenwoordigd is in het projectteam. Enkele kernvragen die initieel gesteld kunnen worden zijn:

    • Welke acute problemen en kernbehoeften moet het nieuwe ontwerp oplossen?
    • Welke veiligheidsaspecten kunnen verbeterd worden zoals het plaatsen van aanrijbescherming of gebruik maken van hulpmiddelen zoals heftafels en stapelaars en gitterboxen?
    • Kan er geautomatiseerd worden op bepaalde (risicovolle) plekken zodat het personeel niet onnodig zwaar belast wordt?
    • Hoe kan voorkomen worden dat personeel zonder vracht rondloopt of -rijdt en dus inefficiënt bezig is?

    3.  Doe een middeleninventarisatie

    Een stellingtype kiezen dat voldoet aan de belangrijkste eisen is niet eenvoudig. Bekijk op onze website eens het verschil tussen legbordstellingen, draagarmstellingen en stapelrekken. Je zal zien dat iedere stellingtype bepaalde voor- en nadelen heeft. De juiste middelenkeuze is vaak een middenweg wat betreft financiën, ruimte en verschil ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast moeten oplossingen voldoen aan de kern van de veranderbehoeften die vastgesteld zijn.

    • Kies de magazijnstellingen die passen bij het type product dat je wil opslaan en de manier waarop wordt gepickt
    • Kies de juiste operationele hulp- en transportmiddelen zoals palletwagens en plateauwagens en pas de stellingdimensies
    • Kies de juiste software om goederenbewegingen inzichtelijk te maken
    • Kies de juiste dimensies voor de gangpaden en oriëntatie van de stellingen

    4.  Behoudt een realistische en toekomstbestendige focus

    Een belangrijke focus bij het eindontwerp is toekomstbestendigheid. Nu een magazijn ontwerpen dat over enkele jaren al gedateerd is, is kosteninefficiënt. Houdt bij de onderstaande vragen daarom de toekomstbestendigheid in het achterhoofd. Ons advies is om meerdere ontwerpen te maken op basis van onderstaande en vorige punten en de beste elementen samen te voegen in één eindontwerp. Onderstaand nog een aantal vuistregels op een rij:

    • Zet frequent gepickte goederen op een makkelijk te bereiken plek
    • Plaats cross selling-producten bij elkaar om in één keer te picken
    • Leg zware producten veilig en praktisch binnen handbereik
    • Combineer de juiste software met een logische nummering van de stellingen zodat ‘zoektijd’ tot een minimum wordt beperkt
    • Zet haalbare en logische looproutes mens en machine
    • Eenrichtingsverkeer kan risicovolle situaties voorkomen
    • Houdt genoeg ruimte over op de plekwaar spullen worden klaargezet om overflow te voorkomen

    5.  Evalueer en maak een eindontwerp

    Voordat materiaal daadwerkelijk wordt ingekocht op basis van alle bevindingen is het verstandig om een laatste evaluatie van het ontwerp te doen. Nodig het betrokken uitvoerend personeel en het management uit om nog een laatste maal kritisch te kijken naar het ontwerp om kleine verbeterpunten te benoemen. Pas nadat deze verwerkt zijn in het eindontwerp wordt overgegaan op de aankoop van nieuw materiaal. De kernvragen tijdens dit laatste evaluatiemoment zijn:

    • Lost dit nieuwe ontwerp de kern van de problemen inderdaad op?
    • Is de veiligheid van personeel nog steeds gewaarborgd of verbeterd?
    • Is dit design kostentechnisch inderdaad haalbaar?
    • Hoeveel winst m.b.t. doorlooptijd wordt in dit ontwerp behaald?
    • Hoeveel vierkante meters opslag wordt er gewonnen?

    Door de bovenstaande tips mee te nemen in het proces van (her)inrichten van je magazijn, wordt hopelijk een veilige en efficiënte oplossing gecreëerd waar iedereen mee uit de voeten kan.

    Vragen over dit artikel met betrekking tot magazijninrichtingen? Neem contact met ons op via [email protected] of 0499 491 034.

    Reacties
    Wees de eerste om te reageren...
    Laat een reactie achter
    Vergelijk producten
    • 0